Ce greșeli am făcut în primul an de antreprenoriat

Cum noiembrie este o lună mai liniștită din punct de vedere al evenimentelor, am transformat-o într-o lună de evaluare: a mea, a business-ului, a strategiei trasată acum 18 luni și a persoanelor cu care am colaborat în acest an. Cum mare parte din timp iTUX a fost un „one man show”, așa cum este orice start-up, prima persoană pe care am evaluat-o am fost eu, atât din punct de vedere al modului în care am relaționat cu toți clienți, cât și din punctul de vedere al managementului.

Ce consider că am greșit în tot acest timp?

Nu am folosit de la început agenda și aplicația de calendar. Am crezut că am memoria suficient de bună încât să îmi amintesc ce am de făcut într-o zi, la ce ore am întâlniri, la ce ore am probe și că este suficient să notez pe fișa clientului când trebuie ținuta trimisă la croitorie & curățătorie și când trebuie să fac livrarea. La câteva luni distanță, când activitatea iTUX s-a întețit, am realizat că nu fac față și fac gafe. Mi-am dat seama că e mai bine să fie totul notat în agendă și să notez încă din timpul întâlnirii cu un client direct în calendar datele calendaristice cheie. Așa am realizat, la câteva săptămâni distanță, când mă uităm în calendar să văd ce livrări am de făcut în săptămâna care vine, cum toate produsele erau deja modificate, curățate și deja în showroom, totul fiind pregătit din timp. Nu am mai avut situații problematice, dar cel mai important câștig a fost liniștea mea, să nu mai stau mereu cu grija că am uitat să fac ceva.

Am acceptat tot felul de cerințe exagerate de la clienți. Pur și simplu nu știam să spun NU la o cerință, mai ales atunci când acestea depășeau anumite limite sau reguli stabilite, culmea tot de mine. De aici am învățat să mai spun NU sau chiar să mai refuz anumiți clienți, lucru despre care am povestit într-un articol anterior. Îmi doream să mulțumesc pe toate lumea, mai ales anumite persoane care pur și simplu sunt mereu nemulțumite și insistam să „go above and beyond” și ajungeam să pierd ore întregi prin trafic ori prin atelier sau prin magazine pentru că i-am promis o anumită cravată.

Nu luam pauze absolut deloc în timpul zileiIntram într-o stare de stres și nervi și mă consumau (cu orele) anumite probleme, pe care dacă luam o pauză să mă relaxez și să îmi fac ordine în gânduri, le rezolvăm în câteva minute. Uitam să mănânc, mă trezeam pe la 7 sau 8 seara că nu am mâncat nimic de 24 ore și am băut 5 cafele. De atunci am realizat că orice ar fi și oricât de aglomerată ar fi agenda, este bine îmi iau măcar 30 sau 45 minute la prânz, departe de laptop, telefon și email-uri, doar pentru mine. Special pentru a mă relaxa și pentru a mânca. Am realizat că sănătatea fizică este mai importantă decât un target de vânzări. Plus sănătatea mentală, care este și mai importantă.

Succesul unei campanii de marketing nu stă în vizualizari sau like-uri ci în vânzări. Până la iTUX nu m-am ocupat de business-uri care să depindă direct de marketing și care să investească mult în marketing digital. Well, în ultimile 12 luni, am realizat 2 reclame (formate din 5 clipuri video) care au fost asset-urile principale în comunicarea pe social media a brandului. Cum prima reclamă a fost un succes din punct de vedere al awareness-ului,  mă așteptăm ca și a două să aibă același succes din punct de vedere al cifrelor și al vizualizărilor. Nu a fost așa, a fost sub prima, iar inițial am fost dezamăgit și panicat că am investit un buget într-o campanie neperformantă. M-am panicat degeaba, pentru că după lansarea campaniei „Mesaj vital de la iTUX pentru domnișoarele în prag de măritiș” au urmat 4 luni de zile extrem de bune din punct de vedere al activității și al vânzărilor. Așadar, nu contează doar like-urile într-o campanie.

Insistăm să lucrez ineficient și inutil seara de acasă. Ajungeam acasă și începeam să mai meșteresc ceva la site, să pregatesc un raport sau să creez ceva noi postări pentru Facebook, dar toate făcute cu jumătăți de măsură, pe un fond de oboseală și stres. Am realizat după câteva luni că nu sunt deloc eficient așa și este mai bine ca seara doar să notez în agendă (da, agenda de mai sus) ideile sau task-urile pe care apoi să le lucrez de la birou, a doua zi, după cafea și după ce mi-am citit notificările din social media și „presa”.

Nu am delegat mai nimic, deși aveam cui! Deși nu am avut de la început un angajat în iTUX (da, între timp am găsit o persoană cu care să colaborez fix pe ce îmi doream și care să fie mâna mea dreaptă în acest business și totul e bine acum), aveam cu cine să împart din task-uri, pentru că în spatele business-ului mai sunt persoane care își doresc succesul acestui brand și erau dispuși să preia din task-urile mele, dar eram atât de preocupat să fac eu totul, să mă asigur că totul este așa cum cred eu că este bine, încât ajungeam să mă sufoc de la numărul de task-uri ori apăreau momente când într-un interval de o oră trebuia fiu în 3 locuri diferite de prin București. Știm cu toții că acest lucru este imposibil cu traficul capitalei.

Mai am multe de învățat, încep să explorez oportunitea unui „executive coach”, să mă interesez de cursuri (locale sau online) pentru că nu pot să mai merg doar după ureche sau intuiție. De asemenea, mi-ar plăcea să merg la evenimente de business mult mai de des, ori la evenimente pentru/despre start-up-uri, așa cum sunt Start Up Your Life (unde mi-am setat ca obiectiv să ajung speaker) sau Techstars Startup Weekend Piatra Neamt

Consider mereu că este bine îți faci o autoevaluare, sinceră, pentru că doar așa poți să evoluezi profesional. De ce? Pentru că dincolo de o imagine pe care o creștem și promovăm prin social media, se află „cartea noastră de vizită„. Iar pentru aceasta contează doar calitatea profesională.

Pentru mine, acum, cartea de vizită este mult mai importantă decât like-uri, share-uri sau trafic.

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns