Business-urile de costume la comandă din România

„Dai un ban, dar stai în față” tot auzeam când eram copil. Nu dădeam multă atenție până acum câțiva ani, când am început să învăț nișa premium/high quality, pe costume bărbătești. Am realizat că, dacă vrei să oferi calitate, o să ai costuri mari (ok, vorbim de business mici și mijlocii, nu de corporații care au o altă putere de negociere). Ușor, ușor ajungi în punctul în care trebuie să iei aceea decizie „strategică” și să îți alegi un model de business.

Sunt 5 „indicatori” cu care jonglezi atunci, dacă dorești să te poziționezi pe o piață high quality: costuri de producție, costuri operaționale, customer service, prețuri de vânzare și un portofoliu de clienți. Iar după ce am văzut în România, în anii în care am lucrat/colaborat cu mulți jucători de pe piață, am realizat că există o singură regulă: nu îi poți avea pe toți 5 „mari/ridicați„. Trebuie mereu să renunți la unul pentru a-l putea crește pe altul.

Premium services and products

Poți avea costuri de producție, operaționale mari, un customer service de calitate (time consuming), dar și prețuri ridicate, plus un portofoliu redus de client. (4 mari/ 1 redus). Acesta este modelul de business care pune accentul pe calitatea ridicată a serviciilor și a produselor. Vrei serviciile sau costumele lor? Scoți mai mulți bani din buzunar pentru că știi că te poți baza oricând pe ei, 24/7, pentru orice serviciu complementar obiectului lor principal de business și pentru că ești sigur că produsul pe care ți-l vor livra o să fie la cele mai înalte standarde de calitate.

Vrei să zboare consilierul vestimentar la tine, atunci când ești plecat din țară, pentru a-ți comanda noi costume? Costă, dar o să vină și o să ai parte de servicii premium. Showroom-ul e elegant, privat și departe de privirile trecătorilor. Vrei doar să îl suni și să îi spui că ai nevoie de două costume albastre și de restul să se ocupe el, iar tu să îți primești costumele peste o lună? Vrei, normal că vrei.

Dar în spatele acestor business-uri se află mulți oameni calificați și cu multă experiență care susțin serviciile de calitate. Produsele se realizează în ateliere proprii, unde calitatea este atent supravegheată, iar atunci când intervine o urgență, știi foarte bine că au posibilitatea de a-ți realiza o cămașă într-o singură zi.

Less attention but more clients

Văd prin România business-uri care încep precum cele de mai sus, dar realizează că este mai profitabil la final an să mizezi pe cantitate, decât pe calitate. Și adoptă un model de business bazat pe costuri mari, prețuri mai mici, împreună cu un customer support de o calitate și implicare medie (4 mari/ 1 redus). Ce rezultă de aici? Un portofoliu de clienți mărit, care îți garantează volume de vânzări mai mari, chiar dacă coșul mediu de cumpărături e sub al celor din categoria de mai sus.

Majoritatea din România se îngrămădesc pe acest segment, pentru că e cel mai facil pentru ei de pornit și de dezvoltat un business aici. Nu este neapărată nevoie de oameni extrem de bine pregătiți pe parte de consiliere, de tipariști, de un atelier propriu (costuri fixe și oameni bine calificați). În continuare ai costuri operaționale ridicate, pentru că trebuie să ai un marketing puternic și agresiv, având mulți competitori direcți. De asemenea, ai nevoie de locații premium pentru showroom: stradale sau în hoteluri de lux. Sunt companiile care reprezintă mixul perfect între „luxury” și „affordability”. Își permit să îți vândă un produs calitativ la un preț redus, pentru că își recuperează marja pierdută prin volumul mărit de clienți.

Singurul dezavantaj al acestor branduri este că nu pot acorda același timp/interes unui client, pentru că vine următoarea programare imediat. Multe dintre aceste firme depind mult de sezonul de nunți și de viitorii nuntași care sunt dispuși să dea un ban în plus, pentru un costum de calitate. Dacă nici la nuntă, atunci când? Bine, pe mulți i-am supărat cu iTUX, dar na, it’s just business. De apreciat, totuși, că în acest segment se vor remarca ușor persoanele cu un adevărat talent în business: persoanele care reușesc să ducă brandul la nivel național (luându-l de la 0) se vor diferenția rapid de cele care doar se cred CEO sau „creative director” etc.

Cheapest but with the biggest potential market

Bine, ajungem și la ultima categorie pe care mai toată lumea o ignoră, deși are un potențial de vânzări imens, luând în calcul situația social-economică din România. Business-uri orientate către ieftin și calitate îndoielnică. Știm cu toții că există, sunt cele de unde poți cumpăra un costum cu cât plătesc alte branduri doar pe transportul prin DHL, de la fabrica din vestul Europei. Costuri mici (atât de producție, cât și operaționale), customer service aproape inexistent (o tanti prin magazin), preț derizoriu, dar o mulțime de clienți. De ce?! Pentru că este ieftin, iar lumea este constrânsă de venituri să cumpere costume ieftine și slab calitative.

Din păcate, majoritatea nu înțelege că un sacou de 200 lei sau o cămașă de 50 lei vor rezistă un an sau doi. Preferă să cumpere mai des lucruri ieftine decât să facă o investiție într-un articol vestimentar de calitate care să le acopere nevoile pentru o perioadă îndelungată. Totul se reduce la bani. E mai ușor pentru mulți să plătească câteva sute de lei per an decât să achite dintr-un singur foc 2000 sau 2500. Deși pe o perioadă de timp medie, costul total plătit ajunge să fie la fel.

Dar astfel de lucruri (ietine și proaste) se vând în România și vor continuă să se vândă. De aceea, la magazinul din Apaca al brandului unui tată și al unui fiu era mereu aglomerație și clienți fericiți (sau nu).

Așadar, atunci când vă întrebați de ce un produs aparent similar costă diferit în funcție de brand, luați în calcul următoarele întrebări:

  • Ce material au folosit?
  • Ce metodă de producție s-a folosit? Ca idee, pentru sacouri există 3 tipuri de producție: fused, half-canvas și full-canvas. Tot ce vedeți în retail și la mulți „vânzători” de costume la comandă este fused (pieptul este lipit).
  • Câți oameni lucrează pentru comanda/produsul tău?
  • Care este experiență și pregătirea persoanelor care se ocupă de tine și de comanda ta?
  • Ce servicii pre/post vânzare oferă?
  • Ce garanție are produsul?
  • Care este relația pe care o dezvolți cu persoana care te primește?
0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns