Cum a fost la Formula 1 Spa 2017 – Păreri, impresii și sfaturi

Am acest articol în drafts încă din avion, când mă întoarceam anul trecut din Belgia tocmai pentru că nu am reușit să fac o introducere decentă. Îmi doream enorm să merg la o cursă de Formula 1 și am trăit fiecare clipă din cele două zile petrecute pe circuit la maxim. Am încercat să iau la pas tot traseul, să descopăr tot ce înseamnă o cursă de Formula 1 din punct de vedere logistic, operațional și în același timp din punctul de vedere al unui fan. Este senzație. Ok, cursa în sine nu te dă pe spate pentru că ești mereu cu un ochi pe ecran, iar cu altul pe circuit. Dar tot ce se întâmplă înainte și după cursă este un adevărat festival al iubitorilor motorsport-ului.

Ce vei gasi in acest articol:


Cum ajungi la circuit?

Bun, aici totul depinde de unde alegi să te cazezi. Noi am mers pe varianta Bruxelles din mai multe motive, iar circuitul din Spa se află la aproximativ 150km depărtare. Ai autostradă până foarte aproape de circuit și faci cam 1h 15min până când ieși de pe autostradă și apoi începe aglomerația. Sâmbătă noi am plecat din Bruxelles în jur de 10:30 și am reușit să parcam mașina la 13:00. Duminică am plecat la 06:20 și am parcat mașină la 10:00. Recomand WAZE-ul pentru că te poate scoate de pe autostradă și te bagă pe niște drumuri de “tara” absolut geniale, cu peisaje muntoase superbe și case de plângi lângă ele.  Cu parcarea nu e nicio problemă, ori că îți iei pass de pe site ori că plătești pe loc, tot cam în aceleași parcări ajungi. Nu a fost nicio problemă cu parcarea pentru noi, doar că stai cam 1h și ceva în aglomerație până ajungi la parcări.

Găsirea unui loc

O data ajuns la circuit, îți recomand să mergi cât mai repede să îți găsești/ocupi in loc, asta în cazul biletelor Bronze care îți oferă acces pe toate zonele de iarbă și drumuri de access (da, deși credeam că ai voie să stai doar în zonele delimitate, ai voie de fapt să stai cam oriunde – trotuar, în pădure, pe stânci, etc). Noi, începători fiind, am mers doar cu o pătură după noi, gândindu-ne că mergem ca la un picnic. Problema este că în ambele nopți a cam plouat și majoritatea zonelor se transformaseră în noroi (nu Electric Castle style, dar pe aproape). Așadar recomand alte soluții: neopren, scaune pliabile, etc. Sâmbătă la calificări nu cred că este omor (noi am ajuns la 13:00, calificările fiind la 14:00 și am reușit destul de ușor să găsim loc pe Kemmel Straight, chiar imediat după Eau Rouge). Dar duminică este un HAOS general. Am plecat la 06:20, am ajuns la 10:00 (cu patru ore înainte de cursă și stând blocați pe aleile circuitului încercând să ajungem la parcare vreo 2h, pentru că deja era aglomerat) și CU GREU AM REUȘIT SĂ MAI GĂSIM un metru pătrat liber în zona în care ne doream să ne așezăm (intre Malmedy si Pouhon). Și nu era doar la noi așa, ci pe tot circuit. Aparent lumea vine de la 6 (de când se deschide porțile și parcările) pentru că altfel nu îmi explic. Așadar, vă recomand duminică să ajungeți cât mai devreme la circuit, pentru siguranță și liniște. Timpul trece foarte repede. Vedeți mai jos de ce.

Ce poți face după ce ți-ai ocupat locul?

E simplu: te plimbi și te distrezi. Nu te vei plictisi deloc. Pe lângă sesiunile de Formula 1 (antrenamente, calificări și cursa in sine) ai tot ce înseamnă curse suport: Formula 2, GP3 și Porsche SuperCup. Cursa de Porsche SC e cool pentru că ai șanse să prinzi ceva accidente. Noi am prins fix în fața noastră un accident cu 3 sau 4 mașini. Boom boom! La Formula 2 nu înțelegi mare lucru dacă nu ești la curent cu sportul, dar faptul că orice ai face auzi la fiecare 2 minute vreo douăzeci de monoposturi turate la maxim care trec pe lângă, este suficient.

Ai zone de food & drinks și un FanZone central cu o scenă unde tot vin piloți pentru scurte interviuri și împărțit materiale promoționale semnate ori mixează vreun DJ cunoscut sau nu. Pe lângă scenă ai tot felul de activări: Podium Jump, Wave the Flag, concurs de schimbat pneuri, simulator 6D a unui mașini de F1 oferit de Mercedes AMG, o multitudine de standuri de materiale de marketing ale echipelor.

Ok, că tot am zis de marketing-ul echipelor de F1: sunt fan Mercedes AMG Petronas dat fiind Lewis Hamilton. Și am vrut să îmi cumpăr orice, drept souvenir de la prima mea cursă live. Nu am reusit să îmi iau nimic deoarece nu îmi plăcea. Mai ales când erau puse printre materialele de la Red Bull, Ferrari sau McLaren. Până și tricourile/șepcile HAAS F1 sunt mai cool decât cele Mercedes. Ok, era un model mega cool de șapcă a lui Lewis, dar era trecută ca Malaysia Limited Edition și era 100 EUR, fața de 35 EUR cât e una standard.

Revenind:

Cert este că lumea se simte ca la un festival: se bea, se dansează, se râde, se doarme pe iarbă, se cântă, se fac valuri in tribună. Toată lumea se integrează cu toată lumea. Vezi englezi care beau cot la cot cu nemții și danezi, vezi chinezi care se pozează cu africani, oameni în tricouri Ferrari care stau la coadă la mâncare alături de unii Red Bull și încep să se converseze și așa mai departe. Nu are nicio legătură cu ce am văzut până acum la noi în țară la niciun eveniment sportiv. Poate ar fi fost la EuroBasket, dar aparent seriozitatea nu este un punct forte al Federației Române de Baschet! Nimic nou.

Noi am luat la pas cam tot traseul de 7,004KM și ne-a luat undeva aproape de două sau trei ore, cu opriri de mâncat și de făcut poze.  Toată zona circuitului este absolut senzațională, într-o zonă muntoasă unde aleile de acces trec prin păduri, tuneluri pe sub pistă iar diferență de nivel este imensă. Am cam gâfâit cu un ghiozdan plin în spate să urc pe lângă Eau Rouge și apoi tot Camel Straight care deși la televizor pare dreaptă, e alt dracului de înclinată. Vă recomand, dacă ajungeți la Spa, să faceți același lucru fiindcă o să rămâneți fără suflare. La propriu și figurat. Tot așa vă veți da cel mai bine seama unde vreți să stați. Noi am plecat cu două locații în cap și ne-am răzgândit și ne-am poziționat lângă Double Gaughe. E cool să treceți și prin zona în care sunt parcate toate camioanele cu care vine marele circ. Zeci, aproape sute de camioane toate branduite în culorile echipelor parcate ca la un salon auto, în linie, la milimetru.

 

Cum se vede Formula 1 din tribune?

Totul începe cu Drivers Parade, moment în care toți piloții fac un tur de onoare și îi poți vedea, cât de cât, de aproape. Repet, noi am avut bilete Bronze (cele mai ieftine, la 140EUR+ transport, alea de săraci) și nu ai acces în zonele GOLD sau VIP care sunt foarte aproape de boxe, motorhome-urile echipelor și așa mai departe. Apoi urmează o oră de pauză când nu se mai întâmplă nimic pe pistă și această este ora care trece cel mai greu. Cu 30 minute înainte de start se deschide pit lane-ul și piloții ies pentru a se putea apoi poziționa pe grilă. Unii fac o tură (LH44), alții fac și trei ture (Kimi). Nu știu dacă ies cu cauciucurile cu care pleacă apoi în turul de formare și la start sau un tren de pneuri auxiliar. Urmează interviurile pe pistă, imnul, show aviatic și apoi startul.

 În funcție de unde te poziționezi ai în față un ecran gigant și boxele din spate îți oferă fix stream-ul video pe care îl vede toată lumea acasă. Asta e cool. Ți se ridică pielea de găina când vezi startul pe ecran, auzi deja din depărtare motoarele turate, apoi le auzi cum se aproprie și aștepți să treacă prin fața ta. Și trec. Toate douazecisidoua de mașini în 2-3 secunde. Precum citatul din “Lord of War” – „Selling a gun for the first time is a lot like having sex for the first time. You’re excited but you don’t really know what the hell you’re doing. And some way, one way or another, it’s over too fast.”. Din punctul acesta de vedere e ciudată cursa pe circuit: tot într-un ecran te uiți majoritatea timpului și la fiecare câteva secunde mai trece o mașină prin față ta 🙂 

Probabil tribunele Gold care sunt în dreptul celor mai mișto curbe sau zona Bronze de pe linia cu DRS oferă mai multă acțiune. Dar nu mă plâng. Timpul trece mult mai repede decât în fața televizorului pentru că mereu aștepți următoarea trecere a favoritului. Recunosc, stăteam cu inimă la gură să văd ce se întâmplă cu diferența dintre Lewis și Vettel, cu fiecare trecere. Iar după restart, când Vettel a încercat să îl depășească pe Lewis și pe ecran s-a văzut cum iese din slipstream și îl depășește prin dreaptă fanii Ferrari deja urlau de fericire și erau în picioare. 5 secunde mai târziu când ne-am mutat pe camera din elicopter și Lewis reușește să își păstreze prima poziție, înainte de intrarea in „Les Combes”, tricourile roșii s-au pus la loc pe iarbă și a fost rândul fanilor Mercedes/Lewis să urle de bucurie, myself included. Kimi a trecut de Bottas in același moment, așadar nu știu exact cine se bucura si pentru cine. Tocmai acesta e farmecul în tribună.

 

Ce să faci neapărat după cursă!

După cursă vă recomand să vă îndreptați rapid care o poartă de acces către pistă fiindcă se permite publicului pe pistă. Noi am ieșit fix în “double gauche” și apoi am luat-o la pas în sens contrar cursei, către KEMMEL straight și eau rougue, unde era de altfel toată agitația. Lumea căuta peste tot suveniruri (bucăți din aripa față, bucăți din pneuri sau cum l-am văzut pe un băiat, cu janta Spartă a lui Perez după ce a rulat pe fără cauciuc o tură!! Lucky bastard, pentru aia cumpărăm valiză și bagaj de cală), se pune cu scaunul pe pistă și își fac poze sau doar merg la pas. Am profitat de moment, căci na, nu în fiecare zi faci un traseu de F1 pe jos. And fuck it, ce ți se pare la TV scurt, gen 50-100m, realizezi pe jos că sunt vreo 2km și durează ceva să îi parcurgi.

În Eau Rogue toată lumea stă precum la un picnic. Eau Rogue. Fuck this shit, it’s fucking awesome.

 

Ce sa iei la tine pentru un weekend de F1

  •  O soluție de stat pe jos, exclus pătură: preferabil scaune pliabile;
  • Cremă de soare (pe la 11,12 începuse deja să se simtă soarele și să te ardă). Noi sâmbătă am uitat-o acasă și s-a văzut când am ajuns noaptea acasă, că eram bronzați toți;
  • Un hanorac/pelerine de ploaie doar dacă prognoza meteo o cere;
  • Bani cash cu care să cumperi jetoane cu care plătești peste tot apoi ce vrei să cumperi (food & drinks, nu materiale marketing);
  • Baterie externă (na, roaming-ul îți consumă bateria);
  • Dacă vii cu mașina, în gașcă, nu ar strica o ladă frigorifică cu apă, sucuri și ceva de mâncare;
  • Din păcate pentru toată lumea și pentru sport, nu este nevoie de dopuri de urechi. Motoarele gen aspirator de acum sunt ușor de suportat. În schimb, când a trecut Benetonul din ‘94 a lui Schumacher ne-a făcut să ne întrebăm cum se auzeau 20 astfel de motoare pe circuit.

Cât costă mâncarea și băutură pe circuit

Surprinzător, nu foarte mult, comparativ cu prețurile dintr-un bar din Bruxelles. Cu 35 eur cumpărai 10 jetoane iar prețurile sunt cam așa:

  • Heineken 0.33 – 1 jeton – 3.5 EUR
  • Heineken 0.5 – 1.5 jetoane
  • Apă & Sucuri – 1 jeton
  • Porție imensă de cartofi și sos – 2 jetoane
  • Porție cartofi & pulled pork – 3.5 jetoane
  • Porție cartofi & beef stew – 3.5 jetoane
  • Kebab – 3.5 jetoane

Ai zeci de locatii/tonete de unde poți să cumperi orice, oricând. Nu am stat la coadă mai mult de 3-4 minute, totul se mișcă extrem de repede. Jos pălăria pentru organizare, ținând cont că au fost peste 100.000 oameni, duminica.

Concluzie

Dacă îți place Formula 1 și urmărești sportul de acasă, nu trebuie să ratezi o vizită la Spa Francorchamps, pentru că o să îți schimbe percepția despre evenimente sportive. Repet, cursa nu o să te dea pe spate, dar ce poți face acolo două zile reprezintă tot farmecul: competiții suport, plimbat prin pădure la pas pe lângă tot circuitul, mers pe pistă după cursă, stat la o bere pe/în Eau Rouge și așa mai departe. Crede-mă, merită! Mi-a plăcut, am pus deja pe listă la ce circuite vreau să merg anul viitor (adica anul acesta).

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.