Ce am învățat după un an de „antreprenoriat” cu iTUX

Când lansezi un business unic pe o piața needucată (care nu a experimentat rental-ul pentru haine bărbătești) , nu te poți aștepta la miracole din primul an, indiferent de părerile celor din jur. Mi-am trasat un obiectiv extrem de optimist când am început și s-ar putea ca la final de an să nu îl ating, dar asta nu mă îngrijorează. Trag linie după primul, al doilea și al treilea an și văd atunci dacă am reușit să construiesc un brand și să îl fac profitabil.

Am realizat cât de periculoase sunt spike-urile în vânzări! Vrei imediat să faci investiții, noi cheltuieli și să arunci cu banii în stânga și în dreapta. Și apoi vânzările revin la normal și la o creșterea normală și realizezi că a fost mai bine că ai așteptat încă două-trei luni până să începi cu invesțiile. Ține mereu un buffer de cash în bancă pentru perioade negative de cashflow. Indiferent de ce sumă vorbim, uneori și 1000 EUR puși deoparte te pot ajuta în anumite situații critice. Mai ales la business-uri noi, unde fiecare încasare, fiecare client este extrem de important. Poveștile cu „am început business cu 500.000 EUR strânși în 2-3 ani de corporație” sunt niște bullshit-uri ordinare.

Cel mai important lucru nu a fost constituit de produse, ci de implicarea mea directă cu fiecare client. Am ținut neapărat ca în primul an să mă ocup personal de fiecare client care vine la o probă, să îl ascult, să învăț ce așteptări are de la noi și să pot veni apoi cu modificări în comunicarea noastră, în modul de lucru, în termenele de livrare și așa mai departe. Am schimbat peste jumătate din workflow-ul nostru intern față de ce trasasem la început. Iar acum sunt într-o situație ciudată, pentru că vreau să aduc un nou coleg care să preia din partea cu întâlnirile, dar în același timp aș vrea să fiu în continuare activ în relaționarea cu viitorul meu client. Și nu știu cum să fac asta.

Al doilea cel mai important lucru este un marketing făcut cu cap. E simplu să arunci cu banii în Facebook și Google și apoi să te întrebi unde sunt conversiile. Consultă-te cu oameni din domeniu, gândește-te la o strategie pornită de la insight real al consumatorului tău. Spune-i ce trebuie să audă, nu doar ce vrea să audă. Trebuie buget de marketing, clar, în primii ani. Lucru pe care mulți nu îl înțeleg. Până la urmă, lumea trebuie să afle de tine și de business-ul tău. Degeaba „ești bun, dacă nu te vede lumea!”. Și nu te poți baza doar pe word of mouth. Trebuie să ai oameni buni pe marketing (eu îi am), chiar trebuie să ai. Si aici intervine networking-ul de care vă spuneam.

Nu poți de unul singur, oricât de mult ai vrea să ții costurile sub control (mai bine profit la final de lună decât încă un salariu, nu?). De parcă nu îmi învățasem deja lecția, am mai încercat o dată. Nu poti să te ocupi și de vânzări (întâlniri cu fiecare client, în cazul meu), marketing (strategii, social media, reclame, parteneriate), logistică, administrativ, contabilitate și, eventual, să ai taskuri și pentru alte două firme din grup și să mai ții și un blog și să mai vrei și viață personală. Am început să fiu din ce în ce mai obosit, mai nervos și mai frustrat. Dar am dobândit niște skill-uri și experiență în zone în care nu eram deloc stăpân pe mine.

Informația este sfântă! Credeam că am o memorie excelentă și nu am nevoie să îmi notez fiecare detaliu. Mi-am dat seama când aveam 10 probe într-o săptămână, care implicau proba implicită, programare la atelier, realizare fișe de modificări, ridicare din atelier, programare livrare, reprogramare că dacă nu lucrez într-un sistem informațional o iau razna. Am început doar cu un excel și cu aplicația Calendar de pe MacOSX și am ajuns să configurez de unul singur un CRM care să îmi facă calendarul automat, care să genereze task-uri, e-mail-uri automate de notificări și toate cele aferente unui om de vânzări (leads vs clients). Un fel de Siri pentru iTUX. She’s adorable.

Nu există program de muncă fix de 8 ore. Mai ales când ești singur în tot proiectul. Dar da, ai zile cand pleci de la birou la 22:00 (cum a fost aseara, cand m-au sunat 3 englezi ca aterizeaza la 20:00 si vor fiecare costum pentru nunta celui mai bun prieten… care are loc sambata), dar ai si zile cand la 15:00 te decizi sa mergi sa mananci ceva pe o terasa si nu te mai intorci la birou, ca poti lucra pe laptop.

Nu o să încep acum să zic că „vai ce greu este” sau „vai ce viață cool de hipster duc”. Este obositor, da, poate chiar și frustant uneori când îți dorești mai mult de la tine și de la proiect. Trebuie să ai încredere în munca ta și să nu îți faci speranțe deșarte și să rămâi cu picioarele pe pământ. Nu ești încă milioanar, nici miliardar. Ai de muncă. Și întotdeauna trebuie să știi când să pui punct, să ai setat acel punct în care trebuie să spui „stop”.


De ce am ales să mă implic personal în fiecare probă și întâlnire? Voiam să îmi folosesc experiența acumulată în peste 6 ani petrecuți în industria modei bărbătești (nișa luxury made to measure) în ceva real, nu doar să arunc cu „sfaturi” pe internet, cum e la „modă”. Plus, voiam să am parte de feedback-uri și experiențe de genul celor de mai jos.

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns