Mintea unui antreprenor evoluează constant

M

Aproape că uitasem și parola de la blog de când nu am mai intrat să scriu ceva aici. Ultima dată am publicat acum 9 luni de zile articolul în care vorbeam despre echilibrul dintre viața de antreprenor și noi ca oameni; normal că nu am reușit să mă țin de propria promisiune, dar asta e discuție pentru un alt articol, probabil tot la distanță de 9 luni.

Mi se pare fascinant cum mintea unui fondator/ antreprenor are propria evoluție și dezvoltare, uneori dependentă sau independentă de business-ul alăturat. La început este frica necunoscutului, frica unui nou început fără nicio plasă de siguranță în spate. Urmează primele mici reușite când ai senzația că lumea este a ta. Inevitabil vin și primele căderi, primele dezamăgiri. Primele treziri la realitate. Și evoluează și ele pe parcurs: alte frici, alte îngrijorări, alte dorințe, alte obiective. Nu îți mai este frică de o factură neincasată, îți este frică de atmosfera din echipă, îți este frică de locații neperformante sau îți este frică de propriile tale decizi manageriale.

Dese ori aceste treziri nu vin din interiorul propriei organizații ci din exterior, cel puțin cazul meu. Fac o greșeală capitală: compar evoluția propriilor business-uri cu cea a business-urile persoanelor din jurul meu, chiar dacă această încercare de comparație este complet irelevantă: domenii diferite, piețe diferite, scalabilitate diferită. Dar pe moment mă cuprinde un sentiment greu de explicat, de „gelozie” sau poate de „invidie”, dar și de bucurie că împart scena antreprenorială din România cu astfel de colegi geniali. Mă motivează dorința de a mă afla în rând cu ei. Fix sentimentele de care nu vorbește nimeni, niciodată, nicăieri. Există undeva și o parte pozitivă: acest sentiment de „insuficiență” pe care ți-l va provoca o astfel de comparație îți va trezi o dorință vulcanică de a face și mai mult și mai bine.

Recunosc că aceste momente sunt dăunătoare; mă introduc într-o stare de nemulțumire majoră. Sunt nemulțumit de mine ca manager, sunt nemulțumit de business, de cifre, de marketing, de tot. Sunt fix acele gânduri care mă acaparează precum o himeră în momentul în care pun capul pe pernă și stau cu orele cu ochii deschiși către tavan gandidu-mă la cum să pot schimbă de mâine totul. Pentru că fix acesta este sentimentul din spate: dorința de a putea schimba și revoluționa totul, în cadrul propriului business-ul pentru a-l face și mai puternic și valoros. Urmează momente când mă așez în fața calculatorului și umplu zeci de slide-uri cu viziunea mea asupra viitorului, cu idei despre cum să transform „misiunea organizației” în ceva palpabil și real pentru clienții noștri. S-a terminat preludiul. Urmează dezvoltarea reală: better and new services, bigger and better teams, better marketing.

Mintea pe care o aveam la începutul experienței de antreprenor nu mai este decât o vagă amintire acum. Eram un antreprenor egoist atunci, chiar și în relația cu propriul meu business. Nu stăteam să mă gândesc la binele lui, independent de al meu. Acum îmi doresc binele lui și libertatea sa față de mine. Mă macină când văd că poate ar putea performa mai bine și mereu îmi fac procese de conștiință că nu am făcut suficient, că nu am muncit mai mult și că nu am gândit mai bine și îmi doresc mereu ca „data viitoare” să fac mai bine.

Încep și îmi pun din ce în ce mai multe întrebări: „Cum îmbunătățesc relația față de client?”, „Cum ajung la acel bărbat care nu stă pe Facebook/ Google?”, „Cum comunic în alte regiuni geografice complet diferite de București?”, „Ce îi pot oferi in plus clientului meu?”, „Cum pot face să fie mai bine pentru echipa?”, „Cum o să se modeleze piața peste 5 ani?” sau „Cum pot face să fim mai buni?”. Probabil întrebarea cea mai nocivă pe care mi-am pus-o recent a fost „De ce nu și eu?”.

Neînțelegând că uneori nu ține de mine. Nu doar de mine. Dar explică-i asta minții de antreprenor care vrea și mai mult și mai bun?

Capul sus. Sunt momente și momente.

Lasă un comentariu

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Alexandru Nestian

Manager & co-founder @ the fashion start-up iTux, 6 years market experience, digital savvy, blogger

Instagram

Images not found. This may be a temporary problem. Please try again soon.

Social Media