Paradoxul consumatorului român

Aseară eram la un eveniment foarte mișto, la BeanZ, unde ni s-au pregătit capsulele de cafea în fața noastră (am ales boabele, am prăjit și măcinat cafeaua și apoi încapsulat totul) și apoi CEO-ul Strauss, Marius Melesteu, a avut un mic discurs de prezentare a brandului și a diferenţiatorilor acestuia. Scurt, direct, fără bullshit-uri corporatiste. Mi-a plăcut.

Mi-a rămas ceva în cap, de care nu am scăpat până astăzi dimineață, legat de consumatorul nostru. A abordat la un momentan subiectul prin care consumatorul român este mereu pus în gardă de calitatea unui produs și este reticent atunci când vii, spre el, cu un produs premium la un nivel de preț mediu. „Cum? Sigur nu este doar cafea în acea capsulă! Sigur e ceva băgat pe lângă pentru gust sau aromă!”. Recunoasteti scepticismul tipic consumatorului român? Cum spunea și Andrei, dacă e românesc, clar e prost.

Niciodată, nimic nu poate fi exact ce este marketat, asta din cauza faptului că de multe ori chiar NU este. Na, așa fac unii business în România, dar asta e altă discuție. Dar au tot venit branduri, în ultimii ani, care chiar vor să vândă exact ceea ce au promis. Am primit și la iTUX întrebări de genul „Da, ce costume sunt alea?„,  „Sunt din târg de le închiriați?” ori „Sigur nu sunt din lână, ci poliester!„. Da, pur și simplu am produs costume de calitatea celor pe care firmele de „made to measure” le oferă pe la târgurile de nunți cu 2200-2500 RON și le ofer la închiriat cu 450 RON.

Sunt sigur că toți cei care lucrează pentru branduri „cool” se izbesc de aceste „probleme”, ce trebuie rezolvate prin strategie și prin modul de comunicare. Întrebările venind de la un public de mijloc, publicul obișnuit cu țepe și alte prostii de pe piața din România. Publicul educat, deși are FIX aceleași dubii, știe să se documenteze, să pună întrebări și să testeze. Măcar atât.

Pe de altă parte, avem publicul slab educat care este în stare să creadă ORICE PROSTIE posibilă pe internet și nu numai. Reduceri de 90% pe net, parfumuri la 10 RON care rezistă 3 zile și tot felul de alte prostii și țepe. „Țeapă nu ai mai luat pană acum Țeapă forța Steaua hei hei hei?”. 

Așadar, brandurile care vor să vină cu altă mentalitate și modalitate de marketing, unde consumatorului i se comunică direct, sincer și fără „fraze de PR” la mijloc trebuie să se lupte cu o piață slab educată ori cu cei circumspecți. Oriunde unde te-ai duce, ai de muncă, să îți EDUCI piața, să le creezi în minte nevoia pentru care tu vii cu soluția. BeanZ, de exemplu, încearcă să își educe consumatorii că există o cafea capsulă naturală și foarte bună, iar eu prin iTUX încerc să îmi educ nișa și să îi fac să înțeleagă că acum este simplu și avantajos să te îmbraci bine, diferit și corect la orice eveniment vrei.

Iar asta înseamnă timp. Să vedem acum câte „start-up-uri” de pe la noi au răbdare doi-trei să își creeze și evalueze corect brandul și nu vor vâna venitul instant și mașini scumpe în leasing operațional sau alte mofturi ale unor CEO închipuiți. Avem un exemplu perfect de „manager/CEO/Creative Director” care s-a trezit cu niște mii de euro în cont la finalul unei luni și și-a cumpărat decapotabilă, căci ideea de facturi la termen de la furnizori sau cashflow îi era străină. Trebuia să o ducă pe „iubi”, cu decapotabila, la mare.

2 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns