Piața smartwatch-urilor devine atractivă pentru brandurile de lux

Brandurile de lux au știut mereu să își dezvolte portofoliul pe orizontală și să aducă încasări din activități sau produse diametral opuse de focusul principal al business-ului. Fix așa ne-au convins să plătim pentru parcul tematic Ferrari din Abu Dhabi, ori pentru un hanorac Mercedes AMG Petronas sau 116 lire pentru o furculiță Hermes.

Trendul cu wearables din ce în ce mai scumpe a atras atenția brandurilor premium care au realizat că e rost de noi încasări. Vorbesc aici în special de Montblanc și TAG Heuer, care au realizat că piața smatwatch-urilor (cu 21.1 milioane unități vândute în 2016) este pregătită pentru prețurile lor. O să vină din spate și Tissot care a anunțat prin CEO Swatch Gorup care vor lansa un „connected watch using a proprietary operating system.”

Cifra vânzărilor pare mare, dar dacă ne gândim că așteptările erau undeva pe la 28.3 milioane, înseamnă o lipsă de 7 milioane unități. 7 milioane de oameni nu au fost convinși de actualele modele. Ce înseamnă asta?

Montblanc Summit

Săptămâna trecută admiram pe Instagram noul „Summit” de la Montblanc, încercarea brandului din grupul Richemont de a concura cu Apple sau TAG Heuer (de care voi scrie mai jos) pentru un procent din piața de smartwatch.

Rețeta simplă: platforma Google Android Wear 2 împreună cu un model inspirat din clasică linia 1858! Miza este să convertească din actualii clienți dispuși să cheltuie mii de euro pentru a purta o bijuterie la mână, dar în același timp să atragă și „millennials”. Poate aceștia nu sunt dispuși (sau nu au) acum să dea 3000 EUR, dar un preț de 890 USD e decent pentru generația care plătește atât pentru ultimul iPhone sau Samsung. Iar la 35 sau 40 ani, când își vor dori un ceas adevărat, vor avea deja un brand „top of mind” și decizia de achiziție va progresa mult mai rapid.

TAG Heuer Connected Modular 45

Zilele trecute citeam la Diana despre varianta îmbunătățită a celor de la TAG pentru smartwatch-ul Connected. Încearcă să propună un proiect modular pentru un ceas: 5 variante de materiale pentru modulele digitale și 2 variante pentru variantă mecanică. Mi se pare ok la achiziție, că poți să îți alegi din foarte multe modele (56 pe site-ul lor), dar nu prea văd cum o să stai să îți schimbi sau configurezi ceasul înainte de a ieși din casă.

Dacă propunerea celor de la Montblanc începe la 890 USD și crește în funcție de cadran/curea (plus varianta de 15.000 EUR unde ți se face propriul model), la TAG lucrurile stau diferit! Connected Modular 45 începe de la 1550 USD și merge până la 6750 USD. Aici discutăm de modulele digitale, cele două modele mecanice din gama Calibre 5 sunt disponibile undeva în jur de 2500-3000 USD sau 17.000 USD pentru varianta Heuer-02T tourbillon.


Putem spune despre aceste ceasuri și prețurilor lor că sunt scumpe, că nu merită, că e doar un smartwatch, că au aceleași funcții pe care le au și altele la câteva sute de dolari. Fix aceleași lucruri le putem spune și despre ceasurile normale. Un Fossil arată ora „la fel de bine” precum un Rolex, Omega sau TAG Heuer. Dar avem în continuare ceasuri de 20-30k care se vând fără probleme.

Pentru că există target pentru fiecare dintre aceste ceasuri. Există oameni care sunt dispuși să plătească zeci de mii de euro pentru un ceas din două motive clare: sunt cunoscători/fani ai ceasurilor de calitate, ori sunt snobi. În a două categorie intră lejer #russiankidsoninstagram sau tot Orientul Mijlociu. Nu o să mă mire nici dacă o să apară diverse colaborări între producători de smartwatch-uri și branduri de fashion, alături de o etichetă de preț de 5 cifre, precum SAMSUNG GEAR S2 BY DE GRISOGONO. Iar interesul corporațiilor este să vândă orice, oricui. Dacă ele consideră că au cumpărători pentru smartwatch-uri la 4-6-8k euro, atunci o să le producă și o să le vândă.

Fix asta stă la baza deciziei brandurilor de lux să atingă această piață de „wearables”, pentru că sunt conștienți că o parte a targetului lor nu vor cumpăra un smartwatch de 300 USD de la un brand ce pentru ei nu înseamnă nimic, dar și-l vor cumpăra pe cel de 6000 USD pe care scrie TAG Heuer sau Montblanc. Probabil l-ar fi luat și pe cel de la IWC dacă proiectul ar fi văzut lumina zilei.  Bine, depinde dacă mai au loc în vitrina din dressing de Breitling Exospace B55 (8000 EUR).

În același timp, trebuie să vedem aceste device-uri prin prisma prețului scăzut față de ceasurile clasice ale aceluiași brand. Un Montblanc urcă până la 10.000 USD, de 10 ori mai mult decât noul lor smartwatch. Dar poți spune că ai la mână un Montblanc. La fel și la TAG Heuer. Plătești de câteva ori mai puțin pentru a putea avea un „brand” la mână. Situație similară cu cei care plătesc mii de euro pentru o replică de Hublot.

Conform celor de la TAG, 10% din veniturile firmei sunt din vânzarea de smartwatch-uri. Sunt curios dacă la final de 2017 acest procent o să crească, cu noul model proaspăt lansat. Cele mai puternice 5 branduri (Rolex, Omega, Cartier, Patek Philippe și Longines) au stat departe de această piață și nu cred că vor face această mișcare prea curând. Îi lasă pe ceilalalti să cheltuiască bugetele de R&D și dacă cifrele vor fi extrem promițătoare vor intră și ei. Altfel, le este bine și acum.

În tot timpul asta, eu mă mulțumesc cu al meu Tissot Le Locle.

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns