Startup Weekend Bucharest

Cum a fost la Startup Weekend Bucharest

Avantajul de a fi prieten cu influenceri este că, uneori, reușești să ajungi la evenimente unde uiți să îți cumperi bilete, exact cum a fost cazul când am aflat de Startup Weekend Bucharest cu o zi înainte de a avea loc.

De când cu iTUX, încep să tratez mai serios și atent evenimentele de business, pitch-urile și să fiu la curent cu piața și industriile conexe. Este un pas spre o mai bună productivitate profesională, pe care mi-am propus-o anul acesta. În plus, e un bun “barometru”, să vezi cum te situezi tu cu restul ideilor de vin din spate sau ca nivel de profesionalism, charismă și așa mai departe.

Câteva idei după pitch-urile finale…

  • Cine spune că nu poți transforma o idee într-un plan aproape final de business într-un timp scurt, se înșală. Participanții de la SW Bucharest au trecut de la o simplă idee la o prezentare de pitch în 3 zile. Unele prezentări erau bine structurate, cu planuri financiare, cu demo-uri și alte informații care pot face diferența în atragerea unor “investiții”.
  • Structura proiectului mi se pare eficientă și mișto: incubator maraton cu sesiuni de mentoring și private discution, muncă în echipă și pitchuri finale. Te trece în doar 3 zile prin ce trece un antreprenor în câteva luni. 🙂
  • RESEARCH – oricât de mult vrem să sărim peste această etapă, este extrem de important să te documentezi și să studiezi piața pe care vrei să lansezi un produs sau un serviciu. Și nu un simplu search pe Google; du-te pe “stradă”, testează produsele altora, discută cu ei, discută cu oameni ce le-au folosit produsele și așa mai departe. Testează, documentează-te, discută, citește. 
  • REALITATE – toți vrem să găsim ideea care să ne facă milionari în euro peste noapte și avem senzația că propunerea noastră este utilă pentru tot globul, dar hai să fim REALIȘTI. Nu poți veni la un pitch și să spui că “plug-in-ul tău de browser care prescurtează ToS-ul site-urilor” are ca potențiali clienți toată populația globului și a internetul. S-ar putea să fie o „mică” exagerare. Ce să mai zic despre core-target și broad-target, ei susțineau că au un potențial de 7 miliarde de clienți.
  • FEZABILITATE – orice proiect sau business trebuie să aibă mereu un scop clar, să acopere o nevoie existentă ori să educe targetul că există o nouă variantă de a face ceva.  Acest scop poate să fie inedit sau poate să fie o reinterpretare, dar mereu trebuie să fie palpabil și realizabil. În 2017 încă vin idei de conectare a producătorilor de legume cu potențialul client de la oraș. Really? Iarăși? Și vorbim aici de România, unde nivelul de penetrare a internetului, de folosire a PC-ului sau de ÎNȚELEGERE a ideii de ecommerce este… zero. Încerci să vinzi o soluție de ecommerce votantului PSD-ului. 
  • PREZENTĂRI SIMPLE – când ai doar trei minute să îți „vinzi” ideea, trebuie să reușești să concentrezi un întreg plan de business în câteva slide-uri! Din cele 10 prezentări de la Starup Weekend Bucharest, cred că la vreo 5 sau 6 am stat curios până pe la finalul prezentării ca să ÎNȚELEG exact ce face produsul lor. Aceeași problemă au avut-o și membrii juriului care tot adresau aceeași întrebare: „So what exactly does this do?”.  Începe prezentare printr-un cârlig care să atragă atenția asupra problemei și apoi vino imediat cu soluția. Primele 2-3 propozii, ca să înțeleg și eu despre ce e vorba. 
  • Diplomație – când întreg juriul îți spune că este al-x-lea eveniment la care vii cu același pitch extrem de slab, fiind mereu refuzat și că nu te pricepi deloc la pitch-uit, nu e recomandat să începi să faci scandal, să jignești juriul (spre deosebire de alte concursuri sponsorizate de câștigători, aici membrii juriului chiar erau din film și cu experiență în spate) și să te lauzi că ce cal breaz ești tu. Eu, ca simplu observator la eveniment, te asigur că după show-ul asta nu voi vrea să lucrez/colaborez/folosesc serviciile tale niciodată. (Andrei B., ti-am promis ca te vei amuza; minutul 57 din clipul de mai jos)

Două idei mi s-au părut extrem de bine gândite pentru target-ul și pentru nevoia pe care doreau să o satisfacă și pe care să o monetizeze real și viabil.

Una dintre ele a și câștigat, echipa WIMS care a venit cu o soluție tehnologică (nu doar o idee, ci un prototip funcțional) pentru „tagging, tracking and locating”, special targetată către organizatorii de festivaluri și evenimente. O soluție diferită de chipurile RFID, ceva apărut în ultimile 6 luni.

A doua era o tentativă de private tutoring, o platformă peer-2-peer direct, fără să te pună să ieși din platformă și să te conectezi la Skype. Nu au venit cu demo sau ceva, dar ideea mi-a plăcut. E ceea ce mă deranjează uneori pe Coursera sau Udemy, lipsită de conexiune reală și directă cu un profesor/speaker.

Dar a fost bine, mi-a plăcut și mi-ar plăcea să văd din ce în ce mai multe evenimente de acest gen sau precum Startarium de anul trecut.

Eu sigur voi încerca să merg la cât mai multe 🙂

P.S.: Colegi de la Startup Week Bucharest, sfat prietenesc: dacă mai filmați, faceți-o și voi pe landscape. E crimă clipul de mai sus, portrait.

2 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns